Všetko o elektrických autách
All4car

Elektrická kolobežka. Patrí na cestu alebo na chodník?

 

Kolobežkový trend sa na Slovensku uchytil. V prípade elektrokolobežiek však stále nie sú jasné pravidlá cestnej premávky.

 

 

Nie sú len pre deti

Kolobežka sa akosi automaticky spájala s detstvom a s hraním sa na dvore, no posledné roky sa zmenila ako vizuálne, tak technicky a hlavne, našla si novú cieľovú skupinu – všetkých. Pridaním elektrického motora sa z nej stal ekologický, ekonomický, praktický a rýchly spoločník na ceste do práce, obchodu či do školy. Práve preto, že ich využíva pomerne široká veková skupina účastníkov cestnej premávky treba elektrokolobežky riadne klasifikovať a uviesť, kde vlastne patria, či na cestu, alebo na chodník.

 

 

Chodník alebo cesta?

Na chodníku v niektorých mestách už začíname cítiť, že elektrická kolobežka trochu zavadzia. Niektoré typy dosahujú rýchlosť až 25 kilometrov za hodinu. V prípade netaktného jazdca kolobežky sú potom chodci na chodníku pomerne ohrození, najmä ak hovoríme o pobehujúcich deťoch alebo o starších ľuďoch. Ale aj o ostatných dospelých, ktorí občas na chodníku prestanú vnímať okolie, telefonujú a nepremýšľajú nad zmenou smeru chôdze, odbočením a podobne.

 

Kolobežka na ceste nie je pre šoférov práve splneným želaním. Vyžaduje veľkú sústredenosť a cit pre premávku, čo v prípade detí alebo mladistvých nemusí byť pravidlom. Deti do desať rokov na bicykli môžu podľa zákona jazdiť po chodníku, no predstavme si takéto deti v cestnej premávke, v plnom kruhovom objazde alebo na frekventovanej križovatke inde, než na chodníku.

 

 

 

 

Pripravuje sa novela cestnej premávky

Osoba na kolobežke – klasickej či elektrickej, je dnes zaradená v cestnej premávke ako chodec, ktorý má povinnosť použiť chodník. Novelizácia cestnej premávky však uvažuje nad tým, že elektrickú kolobežku bude označovať ako kolobežku s pomocným motorčekom a tak jej „vodič“ už nebude chodcom, alebo vodičom nemotorového vozidla. Čiže bude niečo ako cyklista.

 

V tomto bode si však ostatní odborníci nevedia rady, pretože cyklista, ako sme spomenuli aj vyššie, na chodník môže len do veku 10 rokov, a napríklad pri prechode cez priechod pre chodcov by podľa zákona mal ísť vedľa bicykla, nie na ňom. V praxi sa síce stretávame s tým, že cyklisti radi cez priechody jazdia na bicykli a zosadnú len málokedy, podľa platných zákonov by to tak nemalo byť. Skúsme si však predstaviť kolobežkárov, ako napríklad v meste zoskakujú každých pár metrov pred priechodom. Zavedenie tejto zmeny si bude vyžadovať veľmi veľa disciplíny.

 

Ak sme však klasifikovaní ako cyklista, treba nosiť prilbu. Mladšie ročníky a najmä deti nemajú s týmto návykom až taký problém ako starší. Určite ste aj vy stretli cyklistov, ktorí nosia prilbu, no zavesenú na kormidlách bicykla. Elektrokolobežkári by si mali dávať pozor aj na to, či sa osviežia minerálkou alebo pivkom. Pretože aj cyklista môže za nafúkanie, teda alkohol v krvi, dostať nemalú pokutu.

 

 

Nepredbiehajme, počkajme si

Všetky tieto fakty však ešte nie sú platné ani účinné, zatiaľ sa o nich len rokuje a hovorí. Elektrokolobežka určite potrebuje riadne zaradenie a pravidlá, a vzhľadom k jej možnej rýchlosti aj vekové obmedzenie. Možno až nárast výskytu tohto dopravného prostriedku na našich cestách ukáže, ktoré riešenia budú adekvátne a uplatniteľné v praxi. Každopádne, ak už svoju elektrickú kolobežku vlastníte, jazdite na nej rozumne, ohľaduplne a s citom. Na chodníku ani na ceste nikdy nie ste sami. Ak ju ešte nemáte, pozrite si elektrokolobežky na predaj.

 

 

 

Výhody elektrickej kolobežky

 

 

 

Novela cestnej premávky o kolobežkách

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?