Všetko o elektrických autách
All4car

Bezvačkový motor – produkuje menej emisií a poháňaný môže byť aj alkoholom

 

To, že švédske firmy pri svojom fungovaní vo veľkej miere prihliadajú na ekológiu, je známa vec. Výnimku netvorí ani automobilová výroba, kde je z roka na rok väčšou prioritou znižovať množstvo emisií CO2. Za svoje to považuje aj malosériový producent motorových vozidiel Koenigsegg, ktorý už viac ako desať rokov rozvíja projekt FreeValve.

 

Preč s vačkami

Konštrukcia bežného spaľovacieho motora obsahuje ventilové rozvody, ktoré sú ovládané jedným alebo dvomi vačkovými hriadeľmi. Tie sú pomocou ozubeného remeňa alebo reťaze spojené s kľukovým hriadeľom. Ako prvá tento tradičný model v roku 2009 inovovala firma Fiat. Predstavila vtedy revolučný motor MultiAir, v ktorom zaviedla nezávislé ovládanie sacích ventilov pre každý valec.

Projekt FreeValve však ide ešte ďalej. V motore vyvinutom spoločnosťou Koenigsegg je vačkový mechanizmus úplne nahradený iným riešením. Ventily sa v tomto prípade otvárajú pneumaticky a zatvárajú pomocou elektrohydrauliky. Platí to pre sacie aj výfukové ventily. Zariadenie dostalo názov PHEA (Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator) a umožňuje správne načasovanie práce ventilov, hlavne presnejšie určenie momentu ich otvorenia a zatvorenia, a to v priebehu celého spaľovacieho cyklu. Použitý systém dokáže podľa potreby tiež kedykoľvek vypnúť jednotlivé valce.

 

O tretinu nižšie emisie a iné výhody

Vyššia rýchlosť otvárania a zatváranie ventilov pomocou pneumaticko-hydraulickej technológie v praxi predstavuje zaujímavú súhru benefitov. Sám Christian von Koenigsegg, zakladateľ automobilky, sľubuje 45%-né zlepšenie výkonu a zníženie spotreby paliva (v rôznych režimoch) až o 15%. Nezanedbateľné je tiež zvýšenie točivého momentu o 47% (najmä na nízkych a stredných otáčkach). Všetko v porovnaní s konvenčnými spaľovacími agregátmi rovnakého objemu.

Bez väčších konštrukčných zásahov môže bezvačkový motor navyše spaľovať rovnako benzín aj naftu, a dokonca aj alkohol. Po úprave je tiež schopný striedať štvortaktný a dvojtaktný režim.

FreeValve v konečnom dôsledku predstavuje nielen úsporný motor, ale aj konštrukčne jednoduchšie, menšie a ľahšie riešenie pre autá budúcnosti.

 

Alkohol ako palivo

„S technológiou FreeValve dokážeme urobiť studený štart na čistý alkohol až do -30°C, nepotrebujeme na to fosílne palivá.“, nechal sa nedávno počuť Christian von Koenigsegg. Švédska automobilka však nie je prvou, ktorá predstavila vozidlo na tento druh pohonu. Nikolaus Otto si dal patentovať prvý takýto spaľovací motor už v roku 1877. V roku 1928 zasa započala produkcia známeho Modelu A od Fordu, ktorý disponoval aj možnosťou jazdiť na alkohol. Neskôr ale nízka cena benzínu a silná ropná loby zahnala iné alternatívy do zabudnutia. Dnes, aj vďaka projektom ako je FreeValve, zažívame nečakaný návrat popularity rôznych typov pohonu, medzi nimi aj toho na alkohol.

Medzi jeho najväčšie výhody možno považovať vysoké „oktánové“ číslo, schopnosť horieť čisto (t. j. bez emisií oxidov dusíka a sadzí), či jeho vysokú odolnosť voči predčasným výbuchom. V porovnaní s benzínom je bezpečnejší aj pre vysoký bod vznietenia a dobrú výparnosť. To sa zdajú byť dostatočné dôvody na to, aby sa alkohol začal ako palivo používať v automobiloch vo väčšom, možno aj v masovom meradle.

Z hľadiska ekológie je zaujímavé spojenie spaľovacieho motora využívajúceho ako pohon alkohol s technológiou elektromobilov. S takýmto hybridným modelom chce prísť Koenigsegg už v roku 2020. Prvotným impulzom pre skonštruovanie daného modelu bola myšlienka dokázať svetu, že aj spaľovací motor môže byť CO2 neutrálny.

 

Jazdiť budeme nielen na alkohole aj na elektromobile

 

Zistiť viac

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?