Všetko o elektrických autách
All4car

Znečistené ovzdušie dopravou sa týka aj Slovenska

 

Na Slovensku predčasne umiera kvôli znečistenému ovzdušiu viac ako 5 000 osôb ročne.

 

 

CEPTA - Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy je združenie, ktoré vzniklo v roku 2005 s cieľom vyvíjať aktivity smerom k ochrane životného prostredia, prírody, podpore občianskej participácie, zdravého životného štýlu a udržateľných alternatív voči súčasnému konzumnému životnému štýlu. Na ich webovej stránke zverejnili zaujímavú, no pomerne smutnú správu o znečistení ovzdušia na Slovensku.

 

 

Všeobecne sa o znečistení píše hlavne vtedy, keď sa týka inej krajiny, ako tej našej. Pozeráme si Čínu, čítame články o zákaze vstupu dieselov do centra svetových metropol. Ale pozrime sa na Slovensko, po ktorom tiež jazdia autá, kde takisto funguje priemysel, ktorý vypúšťa znečisťujúce látky, kde sú tisícky domácností, ktoré rodinné teplo riešia spaľovaním tuhého paliva.

 

 

Až 5 000 ľudí ročne

Na Slovensku predčasne umiera kvôli znečistenému ovzdušiu viac ako 5 000 osôb ročne. Spolu s Poľskom, s Českom a s Maďarskom patríme ku krajinám s najviac znečisteným ovzduším v EÚ. Dlhodobo prekračujeme predovšetkým limity znečistenia prachovými časticami (PM). Experti z občianskeho združenia Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy - CEPTA analyzovali metodikou Svetovej zdravotníckej organizácie situáciu v oblastiach s riadenou kvalitou ovzdušia našich krajských miest na základe údajov oficiálneho monitoringu SHMÚ. Hodnotili dopady prachových častíc PM2,5 a PM10 a oxidov dusíka NOx, teda troch hlavných znečisťujúcich látok v ovzduší našich miest, ktorých pôvodcami sú predovšetkým doprava, priemysel s energetikou a spaľovanie tuhých palív v domácnostiach. Výsledky si môžete pozrieť v tabuľke.

 

 

Výsledky analýzy dopadov znečisteného ovzdušia v krajských mestách SR za jeden rok:

 

Mesto

Počet predčasných úmrtí spôsobených znečisteným ovzduším v krajských mestách*

Náklady znečisteného ovzdušia v mld. EUR**

Bratislava

1 580

4,176

Košice

990

2,621

Banská Bystrica

340

0,901

Prešov

410

1,083

Trenčín

190

0,497

Trnava

240

0,633

Žilina

310

0,815

Nitra

300

0,800

 

 

Vysvetlivky:

* zaokrúhlené na celé desiatky

** jedná sa iba o ekonomické škody z predčasných úmrtí spôsobených znečisteným ovzduším bez zarátania liečebných nákladov, práceneschopnosti, či škôd na poliach a v lesoch

 

 

 

 

Aj to, čo nevidíme, existuje

Možno si myslíte, že ak nevidíte prach alebo smog, znečistené ovzdušie vo vašom okolí nie je. Pravda je však taká, že mikročastice, ktoré zdraviu blížia, nemusia byť okom viditeľné a čuchom zacítené. Prachové častice sa zachytávajú na sliznici horných a dolných dýchacích ciest, prípadne prechádzajú priamo do pľúc či krvného riečiska. Spôsobujú infarkt alebo problémy dýchacích ciest ako astma či bronchitída. Znečistené ovzdušie má podľa výskumu dopad aj na zvýšené číslo predčasných pôrodov.

 

 

Zmena nepríde sama

Naozaj smutná štatistika ukazuje, že politici našej krajiny majú pred sebou neľahkú úlohu a dlhú cestu. Zmena totiž sama nepríde. Zlepšenie verejnej hromadnej dopravy, prísne emisné pravidlá pre spaľovacie bojlery či vozidlá môžu k zlepšeniu situácie napomôcť.

 

 

Ak chcete spraviť zmenu vy sami a vo svojom okolí, môžete napríklad zmeniť toto:

 

  • Ak vykurujete dom tuhým palivom, palivo nechajte pred spálením schnúť aspoň dva roky. Jeho vlhkosť by mala byť pod 25 %. Treba si kontrolovať aj bojler a vybrať si taký, ktorý spĺňa emisné normy. Prípadne prejsť na nízko emisný zdroj energie – tepelné čerpadlo, solárne panely, plyn.
  • Ak ste doteraz spaľovali svoje odpady doma, škodili ste hlavne sebe a svojej rodine. Ak spaľuje odpad váš sused, povedzte mu rovnaký argument, prípadne na to upozornite ďalšie orgány. Hoci pred smradom či dymom zatvoríte okná, emisie prejdú dnu a do vašich dýchacích ciest tak či tak.
  • Pri jazde v aute zatvorte okná, pretože všetko znečistenie z cesty spolu so „studeným, sviežim“ vzduchom ostane práve vnútri auta. Vedzte, že prachové častice vznikajú už z oteru pneumatík o asfalt, neprodukuje ich len výfuk. Majitelia dieselových veteránov by sa tiež mali zamyslieť, či ich cesta do obchodu „nezamorí“ susedov viac, ako je potrebné a či nenastal čas kúpiť si nové, alebo aspoň lepšie auto.

 

 

Informácie sme čerpali z článku na webe www.cepta.sk

 

 

 

Nízkoemisné zóny môžu ovzdušie zachrániť

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?