Všetko o elektrických autách
All4car

Technológia použitá v elektromobile vám o aute povie veľa

 

Automobily s čisto elektrickým pohonom, alebo BEV (batériové elektrické vozidlá)

 

 

Zdroj foto: www.pcrevue.sk, ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019

 

 

Technológia sa od dôb prvých elektromobilov značne posunula dopredu hlavne v oblasti kapacity batérie. Tá v minulosti dosahovala kapacitu len 3 až 4 kWh. Autá vtedy dosahovali nízke rýchlosti, vďaka čomu mohli mať dojazd do 100 kilometrov na jedno nabitie. Požiadavky sa však zmenili, a dnes udávajú jasný smer: batéria musí mať čo najmenší možný rozmer, hmotnosť, ale zároveň vysokú kapacitu a energetickú hustotu. Výkon auta sa musí dať plynule regulovať a musí byť zabezpečená kvalitná rekuperácia energie pri spomaľovaní a brzdení.

 

 

Rekuperácia v elektromobile znamená, že sa kinetická (pohybová) energia premieňa na energiu elektrickú, a to počas brzdenia alebo spomaľovania vozidla. Elektromobily majú vďaka rekuperácii rýchlejší nástup brzdného účinku

 

 

Výhoda dnešných elektromobilov s čisto elektrickým pohonom spočíva najmä v tom, že auto na svoju prevádzku nepotrebuje spojku a prevodovku. Vďaka eliminácii týchto prvkov odpadá aj starostlivosť o ne, čím sa prevádzkové náklady znižujú. Rekuperácia šetrí mechanické brzdy, tie sa používajú len v prípade prudkého brzdenia. Nevýhoda však ostáva v elektrickom pohone kúrenia a klimatizácie, ktoré nie je možné poháňať odpadovým teplom, ale len priamo elektrinou. Radíme sem modely ako Tesla Model S, Renault Zoe Z.E.40, Nissan Leaf 2. Generácie, Hyundai Kona, Kia Niro Electric, Chevrolet Bolt.

 

 

Automobily s hybridným pohonom

 

Elektrický pohon využívajú aj hybridy, alebo hybridné automobily. Hybridný pohon sa skladá zo spaľovacie aj elektrického motora a podľa miery zapojenia pohonov je možné ich ďalej rozčleniť.

 

 

Mild-hybridy

Majú iba malý akumulátor a elektromotor má pomerne nízky výkon (10 - 15 kW), nakoľko sa používa len ako podpora pri rozjazde, zrýchľovaní. Elektromotor by auto nedokázal poháňať samostatne. V súvislosti s touto skupinou hybridov sa začala na trhu objavovať skupina tzv. marketingových hybridov, kde pridaný „elektromotorček“ naozaj nemal pre konečného spotrebiteľa význam a zákazník platil len za marketingové, čiže moderné označenie hybrid.

 

 

Paralelné full hybridy (alebo HEV = hybridné elektrické vozidlá)

Môžu paralelné zapojenie benzínového a elektrického vozidla využiť dvomi spôsobmi – buď je vozidlo poháňané len jedným z motorov samostatne alebo obomi naraz. Nápomocná je riadiaca jednotka, ktorá sama navrhne optimálny druh pohonu podľa danej situácie v premávke a tak sa oba pohony naozaj dobre dopĺňajú. Veľa motoristov možno nevie, že v tomto prípade sa batéria dobije len počas jazdy či rekuperácie, čiže dobiť ju pripojením do zásuvky nie je možné. Hybridné vozidla tohto typu vyrába Toyota, Ford, Audi, Hyundai alebo Kia.

 

 

Plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV)

Sú akoby vylepšené klasické hybridy. Majú väčšiu batériu, ktorú už dobijete aj pripojením do zásuvky a tak môžete kratšie trasy absolvovať len „na baterke“. Dlhšie trasy sú riešené hybridne, čiže elektromotor napomáha spaľovaciemu motoru ale vy jazdíte na benzín, vďaka čomu netreba počas cestovania riešiť nabíjanie. Najpredávanejší výrobcovia PHEV sú Toyota, Kia, BMW, VW, Mitsubishi, Mercedes, Volvo.

 

Za zmienku stojí aj sériový hybrid, ktorý existuje len ako vyhotovenie plug-in. Spaľovací motor generuje elektrickú energiu a nabíja batériu, pohon je však výsostne v rukách elektromotora. Batéria sa nabije aj zo zásuvky doma. Tento systém využíva napríklad Mitsubishi Outlander PHEV či Opel Ampera.

 

 

 

Údržba a opravy elektromobilu

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?