Všetko o elektrických autách
All4car

Spaľovacím motorom hádže záchranné lano technológia mikrovlnného zážihu

 

Pri súčasnom rozmachu elektromobilov by sa mohlo zdať, že tradičným spaľovacím motorom onedlho zazvoní umieračik. S takou predpoveďou by však bol asi opatrný aj ten najväčší optimista spomedzi fanúšikov elektrodopravy. Spaľovacie motory majú stále dominantné postavenie na trhu a zdá sa, že vďaka nemeckým inžinierom oň ani tak skoro neprídu.

 

 

Upgrade klasiky

Bežný zážihový motor (ktorý je najčastejším druhom spaľovacieho motora) je založený na jednoduchom princípe. Teplo sa tu premieňa na mechanickú prácu striedaním fáz kompresie (stlačenia) a expanzie. Proces spaľovania sa začína, keď zapaľovacia sviečka dodá iskru, ktorá zapáli palivovú zmes. A práve v tomto momente prichádza vylepšenie, ktoré objavil nemecký startup MWI Micro Wave Ignition AG.

 

Inžinieri pri výskume zistili, že na zapálenie stlačenej palivovej zmesi nie je nutná (doteraz samozrejmá) iskra. Namiesto nej začali využívať mikrovlnné impulzy. Zapaľovacie sviečky zrazu neboli potrebné. Ich prácu nahradili mikrovlnným zážihom, ktorý perfektne fungoval pri testoch s benzínovými, rovnako ako s naftovými motormi. A (staro)nový typ motora bol na svete.

 

 

Výhody mikrovlnného zapaľovania

Nápadov, ako vylepšiť spaľovacie motory, sa v priebehu niekoľkých posledných rokov objavilo viacero. Čím je zaujímavý tento, a prečo by spomínaná inovácia mohla mať väčší dopad ako jej predchodkyne? Prvé plusové body získava za to, že znižuje spotrebu paliva až o 30%. V MWI to vysvetľujú tým, že pri technológii využívajúcej mikrovlnné impulzy, je pri spaľovaní zmesi vzduchu a benzínu nižšia teplota. S tým, samozrejme, súvisí ďalším významný fakt, ktorým sú nižšie emisie oxidov dusíka. Tu sa už bavíme o znížení až o 80%. Iste, stále to nie sú nulové splodiny ako pri elektromobiloch. Objav firmy MWI však smelo môžeme považovať za novinku, ktorá má potenciál spôsobiť obrovský posun vpred, najmä čo sa týka otázky ekológie.

 

To si asi povedal aj bývalý generálny riaditeľ Porsche AG, Wendelin Wiedeking. Ten sa totiž stal verejným podporovateľom sľubne sa rozbiehajúceho startupu. Podľa samotnej spoločnosti skupina akcionárov okolo Wiedekinga vlastní až 20% ich akcií. V pozadí sa vraj začínajú skloňovať slová ako „prelomový“ či „revolučný“. Známe meno známeho šéfa, ktorý značke Porsche svojho času vdýchol nový život, je pre mnohých zárukou, že nejde len o nejaké teórie, ale o potenciálne skutočne významné vylepšenie dnešných spaľovacích motorov.

 

 

Spokojnosť na všetkých stranách

Rozmachu tohto riešenia praje aj fakt, že legislatívy jednotlivých krajín na výrobcov automobilov vyvíjajú čoraz väčší tlak. Ide najmä o problematiku znižovania emisií, ktorá mnohé firmy núti investovať do nových technológii a zameriavať sa sčasti alebo výlučne na výrobu elektromobilov. Princíp mikrovlnného zapaľovania tak pre nich prichádza ako na zavolanie. MWI totiž deklaruje, že prechod na ich model nevyžaduje z hľadiska konštrukcie motora žiadne zásadné zmeny. To v konečnom dôsledku znamená množstvo ušetrených peňazí na vývoj a zavádzanie nových technológií vo výrobe. Pre automobilky a zákonodarcov je to teda win-win situácia, kedy sú spokojné obe strany.

 

Hlavu v smútku tak majú asi len zástancovia čistej elektromobility. Ak sa totiž technológia mikrovlnného zážihu úspešne uplatní v praxi, môže to spôsobiť značné spomalenie rozvoja a popularity elektrických vozidiel. To však ukáže až čas. Prvý model, ktorý takto upravený motor otestuje v teréne, bude Porsche 911 GT3. Stane sa tak tento rok v pohári Porsche Supercup.

 

 

 

Vymení svet lítiové batérie za novinku z hliníka?

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?