Všetko o elektrických autách
All4car

Sieťovo prepojené konvoje ťahačov

 

Logistická spoločnosť DB Schenker, výrobca nákladných vozidiel MAN Truck & Bus a Vysoká škola Fresenius v Nemecku spojili svoje sily a ich vzájomná spolupráca vyústila do zaujímavého projektu, ktorý by mohol priniesť výrazné zmeny v doprave. Testujú totiž konvoje ťahačov, ktoré budú navzájom sieťovo prepojené a je možné, že práve táto novinka je budúcnosťou ťahačov na cestách. Projekt nesie názov Platooning a mal by eliminovať súčasné problémy spôsobené práve nákladnou dopravou. Tento rok by mal byť zásadným míľnikom v spoločnom projekte, ktorý sa rozbehol v roku 2017.

 

 

Čo je Platooning?

Podstatou Platooningu je riadenie dvoch alebo viacerých nákladných vozidiel na diaľnici v tesnom odstupe, teda konvoji pomocou virtuálne prepojených asistenčných a riadiacich elektronických systémov. V podstate sú spojené pomocou neviditeľného elektronického ťažného lana, ktoré zaistí vzájomnú komunikáciu medzi vozidlami a ich riadenie. Jazdu ako takú, teda jej smer a rýchlosť určuje vždy vedúce vozidlo v rámci konvoja. Bezpečnosť by mala byť garantovaná pomocou zložitého a efektívneho digitálneho systému.

 

 

Priebeh testovania pre jazdu v konvojoch

V polovici februára 2018 v centrále spoločnosti MAN odovzdali zástupcom DB Schenker na testovanie nové vozidlá pre jazdu v konvojoch. V priebehu nasledujúcich mesiacov bude prebiehať testovanie vozidiel jazdiacich v konvoji a to v skutočnej diaľničnej premávke na diaľničných úsekoch A9 medzi Mníchovom a Norimbergom. Individuálne jazdy konvojom začali v apríli a spočiatku budú vozidlá jazdiť bez nákladu, aby bolo možné vyhodnotiť podmienky jazdy v každodennej bežnej premávke a samozrejme, aby sa kvalitne vyškolili vodiči, ktorí budú vozidlá riadiť. Vodiči absolvujú intenzívny teoretický aj praktický výcvik od odborníkov, ktorí prešli školením MAN ProfiDrive a samozrejme nebudú chýbať ani jazdy na trenažéroch. Po ukončení intenzívnej prípravnej fázy budú spustené týždenné a následne aj každodenné testovacie jazdy a to aj so skutočným nákladom na priame testovanie v premávke, ktoré by malo odhaliť prípadné nedostatky a pripraviť systém konvojovej dopravy do priamej prevádzky. Konvoje by sa potom mali nasadiť až trikrát týždenne na trase medzi logistickými centra DB Schenker v Mníchove a v Norimbergu.  

 

 

Kto podporuje projekt Platooning - sieťovo ovládané konvoje?

Partnerom pri testovacích jazdách je Vysoká škola Fresenius, ktorá podporuje projekt po vedeckej stránke. Súčasťou projektu Platooning je aj veľmi zaujímavá štúdia, ktorá skúma pozorovanie dopadu technológie na vodiča samotného. Výskumu sa plne venuje Prof. Dr. Christian T. Haas, ktorý je vedúcim Ústavu komplexného zdravotného výskumu Vysokej školy Fresenius a sekundujú mu jeho študenti. Cieľom štúdie je vyhodnotenie dopadu konvojového spôsobu riadenia na výkon vodiča so zreteľom na neurofyziologickú a psychologickú oblasť. Experti z ústavu budú tiež jazdiť s vodičmi a zaznamenávať ich skúsenosti, odhad a budú vyhodnocovať jazdy. Výsledky štúdie zameranej na interakciu človeka/vodiča so strojom budú samozrejme aplikovateľné aj pri vývoji ďalších technológií a prinesie zaujímavé poznatky o dopade digitalizácie na pracovné podmienky.

 

 

Výsledky digitalizovanej automatizovanej nákladnej dopravy

Digitalizovaná a automatizovaná nákladná doprava so sieťovo prepojenými konvojmi ťahačov by mala priniesť očakávanú zmenu a zabezpečiť plynulosť premávky. Veľkou výhodou je tiež skutočnosť, že tento spôsob dopravy prinesenie zníženie nákladov, lacnejšiu a bezpečnejšiu dopravu. Oproti klasickej nákladnej doprave je tu tiež značná úspora paliva, pretože ťahače jazdia v závetrí.

 

 

 

Sieťovo ovládaná nákladná doprava môže jazdiť aj po čínskej solárnej diaľnici. 

 

Zistite viac

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?