Domáce nabíjanie elektromobilu je možné, potrebuje však zopár úprav a technických vylepšení.
Bežná domová zásuvka na 230 V nabije elektromobil pomaly, ale nabije ho. Najčastejšie domáce nabíjanie sa realizuje tak, že večer sa auto zapne do siete a ráno nabité použije. Samozrejme, toto nabíjanie predpokladá, že večer už auto nebudete potrebovať a že vám nočné nabitie stačilo na celodenný dojazd. Aké su teda možnosti nabíjania elektromobilov?
Čo by mala mať zásuvka?
Domáca zásuvka by však mala byť bezpečná. Zapojiť si auto niekde do zásuvky na starej chalupe s neprerobenou elektroinštaláciou by nemuselo byť práve šťastné riešenie. Zásuvka by mala mať prúdový chránič a istič. Bežné zásuvky nie sú pri inštalácii stavané na nabíjanie elektromobilov, výnimočne áno, no pokiaľ máte elektromobil už udomácnený, popremýšľajte nad wallboxom. Ak staviate dom a viete, že elektromobil bude pre vás zaujímavý, povedzte to už teraz svojim elektrikárom.
Wallbox ako domáca nabíjacia stanica
Hlavnou výhodou je bezpečnosť ako pre používateľa nabíjačky, tak pre samotné auto. Pri použití nabíjacej stanice môžu používatelia nabíjať elektromobil aj viacfázovo, a to až do výkonu 22 kW. Takto sa nabíjanie dokáže skrátiť, síce nie radikálne, ale trvá určite kratšie ako pri nabíjaní z bežnej zásuvky.
Vo väčšine prípadov máme doma 25 A hlavný istič, čo pre nabíjaciu stanicu a elektromobil predstavuje maximálny výkon 5,75 kW. V praxi povedané, za 1 hodinu nabíjania zvýšite dojazd elektromobilu o asi 26 km. Ak je maximálny výkon 11 kW, za 1 hodinu nabíjania zvýšite dojazd skoro o 80 km.
Z praxe: Ističe na 380 V bývajú ku bežným wallboxom 32 A, čo znamená, že nabíjanie je skoro raz tak rýchlejšie než na 230 V s ističom 25 A (max). Prúdový istič na 380 V môže byť totiž konštruovaný viac ako na 25 A.
Wallbox môže doma šokovať
Majitelia domov často po inštalácii wallboxu ostanú vyľakaní, že im nejde zapnúť práčku alebo sušičku. Ide o to, že inštalácii wallboxu by malo predchádzať aj skontrolovanie domácej elektroinštalácie, minimálne vo forme poradenstva s odborníkmi. Nabíjacia stanica by mala mať možnosť riadenia výkonu, čiže auto nabíja napríklad vtedy, keď nebežia spotrebiče v dome, prípadne počas súbehu zapnutých spotrebičov a nabíjania auta zníži výkon nabíjania, aby všetko v dome išlo hladko. Alebo si treba len dobre premyslieť ako fungujú jednotlivé nabíjacie okruhy v dome, čo sa nabíja, kedy a ako.
Obsluhu zvládnete určite, za normálnych podmienok ide len o pripojenie napájacieho kábla k elektromobilu a spustenie nabíjania. Wallbox treba umiesť tak, aby ste mali s autom k nemu blízko. Dá sa inštalovať vnútri aj vonku. Vnútri nájde najčastejšie miesto v garáži na stene, vonku zase v prístrešku pre auto.
Domáce wallboxy môžu byť stavané aj tak, že ich hybridný systém umožní ukladanie energie – napríklad zo solárnych panelov alebo z elektrickej siete počas lacnejšieho odberu do domáceho úložiska, a elektromobil je potom nabíjaný práve touto elektrinou. Šetria sa teda finančné prostriedky dvakrát – neplatíte za verejné nabíjanie mimo domu a vlastné nabíjanie máte o čosi lacnejšie.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?