Bude pri stúpajúcich číslach elektromobilov na cestách postačovať produkcia elektriny?
So stúpajúcim trendom elektromobilov stúpa aj frekvencia otázky: Bude dosť elektrickej energie nielen pre vozidlá, ale najmä pre nás? Odpoveď sa nehľadá najľahšie, ale je možné sa k nej dostať analýzou troch ďalších otázok.
Spotreba, najazdené kilometre a počet áut
Potrebujeme vedieť priemernú spotrebu elektromobilov, ktoré máme na trhu, priemerný počet najazdených kilometrov a počet elektromobilov v našej krajine. Na rok 2019 malo naše ministerstvo odhad približne 5 500 elektromobilov. V roku 2020 ráta s číslom 10 000 a v roku 2030 dokonca s číslom 35 000 elektromobilov na slovenských cestách.
Výpočet celkovej spotreby energie len čo sa týka nabíjania elektromobilov uviedla aj ročenka Elektromobilita 2019, ktorá sa dá stiahnuť aj na našom webe (môžete tak urobiť napríklad cez tento odkaz). Ročenka ráta práve s číslom 35 000 elektromobilov, pretože ju zaujíma otázka, či bude dostatok elektrickej energie aj v ďalších rokoch. Za najazdený priemerný počet kilometrov si zvolila číslo 20 000 km (čo je asi 54,8 km denne), priemernú spotrebu definuje číslom 21 kWh/100 km.
Výpočet: 10 000 000 (stoviek km) × 21 kWh = 210 000 000 kWh = 210 GWh = 0,21 TWh
Všetko ukážu reálne čísla
Ročenka uvádza, že celková spotreba elektriny na Slovensku je 32 TWh. Odhadovaných 50 000 osobných elektromobilov by znamenalo zvýšenie ročnej spotreby elektriny o 0,65 %. Čo zatiaľ neznie ako strašidelný údaj. Číslo však nemôžeme brať smrteľne vážne, pretože to, koľko automobilov na elektrický pohon bude reálne jazdiť po našich cestách, sa predpovedať nedá presne ani na rok dopredu.
Už v októbri by mala do hry vstúpiť dotácia na nové elektromobily, o ktorej sa už verejne šepká, ale jej úplne pravidlá zatiaľ nepoznáme. Či prinesie enormný nárast elektromobilov na cestách sa nevie, no vláda ju pripravovala s cieľom motivovať Slovákov k nákupu elektrických vozidiel a vozidiel na alternatívny pohon.
Pri spotrebovanej energie treba ešte myslieť aj na jej distribúciu, nielen výrobu. Ďalej by bolo potrebné započítať aj iné, ako osobné vozidlá. Veď na elektrinu jazdia aj vozidlá mestskej polície alebo autobusy hromadnej dopravy. Na všetko sa treba pozerať triezvo. Ak štát uvidí masívny záujem o elektromobily, bude sa musieť popasovať aj s novou výzvou a to je zabezpečenie distribúcie energie tam, kde treba, prípadne zvýšenie jej produkcie.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?