Auto na elektrický pohon je relatívne nový koncept vo svete automobilového priemyslu, s cieľom nielen ušetriť peniaze, ale tiež pomôcť prispieť k zdravému a stabilnému životnému prostrediu. Aj keď môžete nakoniec zaplatiť viac za svoje vozidlo, pozitíva výrazne zatienia negatíva. Okrem mnohých výhod v oblasti životného prostredia, v ktorom žijeme, auto na elektrický pohon je veľkým krokom vpred.
Elektrické vozidlá majú viac batérií, ako obvyklé benzínové vozidlá. Je to rovnaký druh batérií, ktoré sa bežne používajú pri zakladaní benzínového motora. Jediný rozdiel je v tom, že v elektrických vozidlách sa používajú na pohon motora. |
Životnosť batérií môže byť veľmi dlhá, nedá sa presne určiť koľko, pretože veľmi záleží od užívania elektromobilu. Náklady na nabíjanie batérii závisia od ceny zaplatenej za kWh elektrickej energie - ktorá sa mení s umiestnením staníc. V obchodných centrách dobijete elektromobil zadarmo, niekde musíte mať predplatený kredit. Batéria získa 80 percent kapacity za polhodinu, cca hodinu to trvá na sto. Na jedno nabitie batéria vydrží dojazd viac ako 200 kilometrov. |
Súkromné stanice | Verejné stanice | Národná sieť nab. centier | |
---|---|---|---|
Najčastejšie umiestnenie | V mieste bydliska | Nákupné strediská, centrá miest, pracoviská | Diaľnice, hraničné priechody |
Najčastejší investor | Majiteľ elektromobilu | Poskytovateľ služieb | Správca alebo vlastník lokality a súkromné spol. |
Využitie pri dĺžke trasy | Každá trasa | >než dojazd elektromobilu | Podstatne dlhšie než dojazd elektromobilu |
Trvanie nabíjania / nabíjací výkon | Celú noc do 3,7kW |
cca 2-8 hodín 3,7-43kW |
Nyvyhnutné minimum > 43kW alebo výmena batérie |
Využitie | Každý deň | V prípade potreby | V prípade potreby |
Klimatizácia alebo vyhrievanie je energeticky náročnejšia. Pri hodine jazdy s klimatizáciou sa spotrebuje až dvadsať percent kapacity batérie, a preto sa vyvíjajú klimatizácie, ktoré spotrebujú omnoho menej energie.
Elektrické autá sú podstatne tichšie a teda predstavujú nebezpečenstvo pre chodcov a cyklistov. Od 1. júla 2019 dostanú všetky nové typy systém zvukovej signalizácie (AVAS). Ako to bude celé fungovať zatiaľ nie je známe, pretože Európska komisia vypracuje požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017. Každé nové auto bude mať navyše podľa rozhodnutia parlamentu označenie emisií hluku. To znamená, že už pri kúpe sa v číselnej forme dozviete, koľko dB vaše auto vyprodukuje. Pôjde o veľmi podobné označenie ako napríklad informácia o hlučnosti pneumatík, alebo produkcie CO2.
Výhody:
|
Nevýhody:
|
Rada na záver
S elektromobilom treba jazdiť vždy s rozumom, brať vážne hlásený dojazd a mať rezervu.
Údržba a servis elektromobilov
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?