Všetko o elektrických autách
All4car

Byton – najinteligentnejší čínsky elektromobil

 

Na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES, ktorý sa konal od 9. do 12. januára v Las Vegas boli predstavené mnohé technologické inovácie. Jednou z noviniek bola aj prezentácia konceptu nového elektrického crossover-u Byton od čínskej spoločnosti FMC (Future Mobility Company), ktorým chce spoločnosť konkurovať Tesle X. Byton je slovná hračka so slovami „Bytes on Wheels“, čiže „bajty na kolesách“. Na konštrukcii tohto elektromobilu pracovali bývalí zamestnanci BMW a Apple.

 

Byton je prezentovaný ako „Your new smart device“. Spoločnosť FMC totiž nevníma automobily len ako prostriedky na prepravu. V dnešnej dobe trávi veľké percento obyvateľov vyspelých ekonomík značnú časť svojho života v zápchach a je preto potrebné vymyslieť vozidlo, ktoré čas strávený sedením a čakaním v aute v kolónach zúročí a zefektívni a vodič popri tom ešte aj zrelaxuje. Spoločnosť chce teda priniesť zákazníkom skutočne inteligentný elektromobil. Aj preto môžeme Byton vnímať ako smartfón na kolesách.

 

 

 

 

Parametre elektromobilu Byton

Dĺžkou 4850 mm, šírkou 1940 mm a výškou 1650 mm sa Byton radí medzi stredne veľké crossovery. Na rozdiel od väčšiny áut tejto kategórie využíva čisto elektrický pohon. Základom je modulárna platforma s batériami, ktorá poskytuje možnosť montáže jedného alebo dvoch elektromotorov. Základná veria modelu má mať na zadnej náprave jeden elektromotor s výkonom 200 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Pre výkonnejšie varianty sa bude využívať elektromotor aj na prednej  náprave s výkonom zvýšeným až na 350 kW a 710 Nm. V základnej verzii má auto dojazd cca 400 až 520 km. Na dobitie batérie na 80 % by malo byť potrebných 20 – 30 minút. Zrýchlenie z nuly na sto má byť na hranici 5 sekúnd. Cena automobilu, ktorý by sa mal predávať na trhoch v USA, Číne aj Európe je odhadovaná na cca 45 000 $.

Tento inteligentný elektromobil by mal byť vybavený senzormi, ktoré by mali umožniť zvládať level 4 autonómnej jazdy. Táto funkcia je však len súčasťou konceptu a k dispozícii bude zatiaľ autonómne riadenie 3 stupňa, v rámci ktorého sa bude automobil riadiť sám, ale vodič musí zostať v pohotovosti a pripravený prevziať kontrolu nad riadením. S týmto typom riadenia sa vie auto samé pohybovať v kolónach alebo na diaľnici. 

 

 

 

 

Dizajn čínskeho elektromobilu

Dizajn konceptu elektrického Bytonu je pomerne konzervatívny. Dizajnéri nechceli, aby pôsobil príliš futuristicky ale aby bol útulný a pripomínal skôr modernú obývaciu izbu. Spoločnosť FMC si dala maximálne záležať na funkčnosti interiéru v ktorom sa nebáli použiť futuristické technologické vychytávky. Palubnú dosku tvorí obrovská obrazovka s uhlopriečkou 49 palcov, ktorá je rozdelená do troch sekcií. Tieto sekcie môže vodič využívať či už pre účely navigácie, pre komunikáciu na sociálnych sieťach, na sledovanie filmov, trasy a pod. Priamo od vodiča sa premieta obraz z troch kamier, ktorý mapuje priestor po stranách vozidla a za vozidlom. Súčasťou vyspelej technológie by malo byť ovládanie dotykom, hlasom a gestami, 5G internetové pripojenie s prenosom dát 10 GB za sekundu a využitie umelej inteligencie k zaisteniu vysokého stupňa bezpečnosti. Možno neuveríte, ale displejom s uhlopriečkou 8 palcov je vybavený aj volant, ktorého úlohou je ovládanie smerových svetiel a funkcií infotainmentu. Koncept tohto elektromobilu má kľučky nahradené biometrickými senzormi, teda odomykať vozidlo bude možné pomocou detekcie tváre. Ako spätné zrkadlá by mali slúžiť kamery, ktoré situáciu okolo vozidla premietajú na centrálny displej. Kamery vo vnútri vozidla budú slúžiť na detekciu vodiča a spolujazdca a na nastavenie klimatizácie alebo polohy sedadla. O displeje nebudú ukrátení ani zadní spolucestujúci, ktorí majú k dispozícii dva displeje a mali by pre pasažierov im slúžiť  ako multimediálna stanica. V režime autonómnej jazdy bude možné posúvať predné sedadlá do strán tak, aby všetci cestujúci mohli sledovať napríklad film na veľkom prednom displeji. Byton do auta integroval digitálnu asistentku Alexa od Amazonu, za pomoci ktorej si môžete napríklad z auta objednať aj nákup. Aby toho nebolo málo, rada senzorov umiestnených vo vozidle by Vám mala dokázať zmerať telesné funkcie, teda teplotu, tep srdca či saturáciu kyslíka. Všetky tieto dáta a samozrejme aj dáta o technickom stave vozidla sú uchovávané v zabezpečenom cloude.

 

 

 

 

Kedy môžeme očakávať predaj elektromobilu Byton?

Sériová výroba Bytonu sa pripravuje na rok 2019. Až čas ukáže, čo sa z konceptu čínskeho elektrického crossoveru dostane  na výrobné linky a do sériovej výroby. Niektoré navrhované plány spoločnosti FMC sú totiž značne ambiciózne a pre odborníkov pôsobia skôr ako mystérium než realita. Na strane druhej technologický vývoj napreduje míľovými krokmi. Nechajme sa teda prekvapiť.

 

Uvažujete aj vy o kúpe ekologického vozidla?  Produkty

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?