Všetko o elektrických autách
All4car

Tesla Model 3 a autonómne vozidlá

Elon Musk aj naďalej prekvapuje s novinkami o elektromobiloch značky Tesla. Potvrdil, že nová Tesla model 3 bude revolučným prevratom v dejinách. Skrátka Tesla model S a model X, vám umožnia uložiť si profil jazdenia tak, ako to umožňujú iné luxusnejšie autá. Tým Elon Musk prednedávnom dosvedčil, že tieto profily sa presunú do aplikácie Cloud. To znamená, že každý jeden model značky Tesla sa vodičovi bezprostredne prispôsobí.

 

 

 

Tesla Model 3

Hlavne u modelu 3, kde bude vozidlo akokoľvek nastaviteľné prostredníctvom softwaru napríklad otvárať elektromobil cez mobilnú aplikáciu, bez použitia normálneho kľúča. Rovnako ako cez mobilnú aplikáciu, je možné odomknúť auto aj prostredníctvom špeciálnej karty s technológiu NFC (Near Field Communication).

 

Tesla Motors Club

Ohľadom elektromobilu Tesla Model 3, bolo ešte prednedávnom ticho. Preto sa na webe Tesla Motors Club objavila informácia, prečo tomu tak vlastne bolo. Na tomto webe používateľ „Alketi“ presne vystihol aktuálne dianie ohľadom elektromobilu Tesla 3. Vychádza z toho, že nový model 3 obsahuje najnovší hardware 2,5 (pre technológiu Tesla Autopilot – software umožňujúci čiastočné robotické riadenie auta ). Túto informáciu predovšetkým spája s predchádzajúcou informáciou o plánovanej – Tesla Network (zdieľanie sieti áut, ktorú E. Musk oznámil už minulý rok). Takisto to spája s odhalením prvých výrobných kusov, futuristickému a viac menej minimalistickému interiéru.

 

 

 

A práve toto považuje Alketi ako kľúčové informácie k budúcnosti Tesla 3. Pravdepodobne práve preto Tesla nejak aktívne nepredáva svoje najnovšie kusy áut. Elon Musk očividne plánuje do budúcnosti zaviesť prevádzku plne robotických áut, ktoré si bude môcť majiteľ zavolať odkiaľkoľvek bude chcieť. Vďaka tomu bude možné vozidlo pridať do siete Tesla Network a nechať ho zarábať peniaze prostredníctvom krátkodobého prenajímania ostatných užívateľov.

 

Nastavenia Tesly 

Nastavenie, ktoré si majiteľ vozidla sám zvolí u Tesly model 3, sa automaticky uloží ako profil jednotlivých užívateľov. Taktiež model 3 je ako jediné auto v ponuke automobilky Tesla, ktoré je od samého začiatku prispôsobené pre zdieľanie. Auto obsahuje kameru, ktorá sleduje vodiča a zabezpečí monitoring interiéru v prípade, ak by sa niekto druhý chcel pohrať s nastaveniami a interiérom auta. Podľa Alketiho elektromobily Tesla S a X, na toto nie sú ešte pripravené.   

Nakoniec Alketi uzatvára svoju analýzu tým, že Autopilot hardware v 2,5 nie je o robotickom riadení, ale o zdieľaní. Taktiež napriek tomu, že Elon Musk prehlásil, že Tesla Model 3 je najvyspelejšie auto v ponuke Tesly,  Alketi dodáva hypotézu o tom, že všetky autá Tesla sa čím ďalej viac a viac inovujú, narozdiel od ostatných automobiliek.

 

 

 

 

Senzory autonómnych vozidiel 

Tak ako samotná Tesla, tak aj ostatné automobilky potrebujú byť stále v strehu. Čo sa týka senzorov, potrebovali by ich oveľa viac na zväčšenie pozornosti vodiča. Autonómne vozidlá v súčasnosti používajú šesť kamier, aby videli všetko, čo sa okolo nich deje, ako napríklad prekážky alebo určovanie vzdialenosti. Rovnako sa to týka aj zvukov. Keď je napríklad za vozidlom, sanitka, hasičské auto... Samotný vodič tieto zvuky zaznamená či ide za ním, kam smeruje a v akej približnej vzdialenosti je. Tieto zvuky zohrávajú dôležitú rolu a práve autonómne vozidlá ich zatiaľ nemajú možnosť počuť. Práve preto sa inžinieri snažia túto funkciu autám poskytnúť.

O tieto funkcie sa zaujíma spoločnosť Waymo, ktorá testuje flotilu minivanov v oblasti Phoneixu v USA. Zostrojila minimalistické mikrofóny, ktoré umožňujú autám počuť a rozoznávať zvuky dvakrát lepšie než v predošlých snímačoch, ktoré slúžili na rozoznávanie zvuku. Spoločnosť Waymo má myšlienku zdokonaliť autonómne vozidlá tak, aby sa ovládali čisto roboticky. Chcú inovácie posunúť tým smerom, aby sa chybovanie počas jazdy vytratilo z cestnej premávky, a tak zabezpečili úplnú istotu bezpečia.

 

 

Autonómne riadenie bez šoféra

Spoločnosť Nvidia (výrobca počítačových grafických kariet) predstavila počítač Pegasus, ktorý by mal zvládnuť riadenie aj bez šoféra. Oznámila novú a výkonnejšiu počítačovú platformu pre autonómne vozidlá. Nový systém s názvom Pegasus môže byť použitý na šoférovanie, presnejšie na úrovni 5 (bez akéhokoľvek zásahu vodiča a bez použitia volantu, pedálov, alebo zrkadiel).

 

Jedná sa o novú platformu Drive PX, ohlásenú v roku 2015. Je založená na dvojici SoC Xavier a GPU (strojové učenie a počítačové videnie). Drive PX Pegasus má poskytnúť viac ako 320 biliónov operácií za sekundu ( viac ako 10 – násobok procesorového výkonu jeho predchodcu). Takisto má k dispozícií 16 vstupov pre snímače – lidar, radar a kamery. Výrobcom automobilov by sa mal tento systém dodávať už v druhej polovici roku 2018.

 

Čo sa týka ohľadom autonómie na úrovni 5, tak sa väčšina výrobcov o autonómnosti vyjadruje veľmi opatrne. Zatiaľ najvyšší dostupný stupeň je úroveň 2. Avšak Audi, presnejšie nový sedan A8 hovorí o úrovni 3. No kvôli súčasným predpisom ho nemeckej automobilovej spoločnosti zatiaľ neumožnia zapnúť. Takisto veľa týchto spoločností pravdepodobne úrovne 3 a 4 celkom vynechajú, pretože sú nebezpečné a tak pôjdu rovno na úroveň 5.

 

V súčasnej situácií je jazda úplne autonómnym vozidlom skôr v teoretickej časti. Prejde teda veľmi dlhá doba, kedy budú nie len vozidlá, ale aj samotná cestná premávka pripravená na autonómne riadenie s robotickými autami. 

 

 

 

 

Prečítajte si aj  Tesla pomáha utiecť pred hurikánom Irma

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?